Föreläsningar

Föreningen HEM erbjuder föreläsningar om situationen för utsatta EU-medborgare, dels den i Sverige och dels den i Rumänien som de flesta av de som befinner sig i Stockholm kommer ifrån. Vi visar bilder från hembyn och berättar om de förhållanden de lever i hemma och lämnar även tid för samtal och diskussion om hur vi i Sverige kan hjälpa till här. Även andra typer av föreläsningar som baseras på våra kunskaper om och kontakter med gruppen går att diskutera. Andra föreläsningar vi ordnat är att en tolk från föreningen tillsammans med en representant från gruppen besökt skolor för att eleverna skall få ställa frågor och direkt från personen höra om hur hens liv ser ut och hur situationen i Sverige är.

Vi som föreläser gör det gratis men vi ber att de som önskar en föreläsning i samband med det ger en gåva till föreningen, pengar som oavkortat går till vårt ideella hjälparbete här i Sverige.