Inspirerade av framgången med vår svenskundervisning har vi börjat med “sociala kvällar”, en mötesplats där vi ses en vardagkväll och lagar mat tillsammans och umgås. Hittills har vi hunnit äta rumänsk mat, dansat, tittat på film och lyssnat på trubaduruppträdande. Kvällarna har varit väl besökta med mellan 30-60 personer per gång.

Förhoppningen är att kvällarna kan bli en regelbunden verksamhet och ett sätt att skapa nya band mellan människor och sprida viktig information om både det svenska samhället och våra vänners situation och liv. Det kommer ske med en blandning av allvar och lek, musik, film, föreläsningar eller andra uttryck. Vi tror att det är väldigt viktigt att kunna träffas på ett lättsamt och socialt sätt som människor och lära känna varandra som jämlikar när så mycket av vår andra verksamhet handlar om akut hjälp till människor i krissituationer.

På sikt hoppas vi på att kunna säkerställa den fortsatta verksamheten genom att söka stipendium för att bekosta hyran för lokal och inköp av mat. Men just nu undrar vi om du har möjlighet att tillfälligt hjälpa till med en gåva för att vi skall kunna fortsätta hålla igång verksamheten fram till dess? De kostnader vi hittills haft för varje gång är en hyra på 500 kr och matinköp för runt 700 kr. Sätt in ditt bidrag på swish 123 588 50 74 eller bankgiro 584-1010 och märk med ”socialnight”.

Är du intresserad av att engagera dig och hjälpa till att laga mat eller komma och umgås och lära känna nya vänner, maila till socialnight@foreningenhem.se

Här är en film från en av kvällarna som visar lite av stämningen och dansen.