Undervisning i svenska

Română

In fiecare duminică organizăm cursuri in limba suedeză. Cei care vin de obicei sunt români dar toti oameni Roma sunt bine veniți.
Poți sa vii o dată sau de mai multe ori. Formatul fiecărei lecții este bazat pe cei care sunt prezenți. Deseori este un translator și 1-3 voluntari profesori.
In functie de câți studenti sunt prezenti, impartim clasa in grupuri de nivele diferite.
Grupurile de obicei sunt pentru: analfabeți, unul pentru cei care știu sa citească și sa scrie dar au nevoie sa invețe să comunice in suedeză, iar un grup pentru cei care știu să comunice in suedeză și vor să invete mai mult.

Clasa include si o parte de citire a literaturii care este apreciată de studenți și profesori.

Locațiile sunt:
Cycklopen in Hogdalen 12-14, în fiecare duminică.
Sundbyberg Folkhögskola în Rissne 15-17, în fiecare duminică

Svenska

På söndagar organiserar vi undervisning i svenska. De som brukar komma är flest rumänska romer men alla som vill är välkomna. Det går bra att komma bara en gång eller flera gånger, upplägget varje lektion utgår ifrån vilka som är närvarande den dagen. Det brukar vara en tolk och 1-3 frivilliga lärare och beroende på antalet elever delar vi upp oss i grupper utifrån nivåer.

Grupperna är vanligtvis en för analfabeter som har grundläggande behov av att lära sig läsa och skriva, en för de som kan läsa och skriva men behöver lära sig att kommunicera på svenska och en för de som redan lärt sig mycket svenska och behöver utveckla språkkunskaperna på en högre nivå.

I undervisningen ingår en social fikapaus som brukar vara mycket uppskattad bland både elever och lärare.

Platserna är:

Cyklopen i Högdalen 12-14 varje söndag.
Sundbybergs Folkhögskola i Rissne 15-17 varje söndag.