En rapport från Luiza i teaterensemblen på Östgötateatern som vi har samarbetat med i datorprojektet i Păuleasca.

Östgötateaterns insamling gjorde stor skillnad i Păuleasca, och inte bara där!

Under teaterprojektet ”Bröllopsresan” har vi i ensemblen som arbetade med pjäsen samlat in pengar för att ge något tillbaka till familjerna som ställde upp på intervjuer för vår föreställning. De flesta kom från den rumänska byn Păuleasca. Vi fick hjälp att Föreningen HEM för att genomföra ett projekt där.

Utdelning av datorerMed pengarna vi samlade in lyckades vi att ge datorer till 47 barn i Păuleasca och som bonus över 100 julkassar med frukt och godis för att förgylla tillvaron lite. I första hand gick datorerna till familjerna som var inblandade i vårt teaterprojekt, men planen är att även de övriga barnen i byn skall kunna få varsin dator under våren. Med hjälp av Föreningen HEM som har samlat in extra pengar för projektet och med pengarna som vi har kvar, kommer vi att fixa även de 17 datorerna som återstår. Vi har också ordnat så att barnen får en Wifi-punkt och support för att lära sig använda datorerna bättre. Vi betalar Wifi och får varje månad en liten rapport om hur det går med barnen och datorerna. Vi ser fram emot att kunna berätta mer om vad barnen lär sig och hur datorerna kan bidra till deras utbildning och framtida möjligheter!

Förutom allt det här, har vi bidragit med byggmaterial för ett soppkök byggt speciellt för fattiga familjer som bor på landet. Vi gjorde 100 extra julpåsar med mat, godis och frukt för fattiga barn som bor på landet, och delade ut på julafton. Vi bidrog med matvaror för ett soppkök varje dag serverar en varm måltid för de som behöver, speciellt gamla människor som bor på landet och inte har någon inkomst. Och sist, men inte minst, besökte vi ett barnhem som har 69 barn med olika diagnos och tog med presenter till barnen, skolmaterial, leksaker, godis och frukt.

Tack Föreningen HEM för all hjälp, och tack alla som skänkte pengar till vårt projekt!
Luiza Stanescu, skådespelare på Östgötateatern
Julgåvor