Julmys i mellandagarna, termometern visar på -2 i söderförorterna. Av de personer vi har kontakt med är det många som saknar någonstans att sova för natten. Många har blivit kvar över jul för att de inte haft pengar till biljett hem och många har förlorat sina hem i avhysningar som sköttes av en parkfirma innan vintern började. Flera som normalt sover på härbärget har sina ”två nätter ute” nu mitt i jultider. En av våra vänner utanför en affär säger på bra svenska ”det är mycket kallt, jag hade inte pengar till biljett att åka hem till jul”. Han vill ha hjälp att skriva en skylt för han kan varken läsa eller skriva. Han skulle gärna vilja lära sig. Vi provar med att fråga härbärgesansvariga om några extra nätter inne nu när det är jul, men det går inte. Det är 5 dagar inne och 2 ute som gäller för de flesta oavsett jul.

Men det är ju jul? Alla har ju gett bort klappar om julmiddag till hemlösa? Hjälper det våra vänner att inte frysa? Inte i natt iallfall. Alla måste vänta tills det blir -7 för då får de sova i nattöppna kyrkor.

Vi behöver fungerande lösningar! Varje år drabbas många av våra vänner av köldskador och riskerar frysa ihjäl. Det är även en fråga om vad Sverige har för ansvar, vi har undertecknat ett flertal juridiskt bindande konventioner som innebär att vi åtagit oss att se till att ingen ska behöva sova på gatan när de vistas i landet och att ingen ska riskera att frysa ihjäl.

Tycker du att vinteravhysningar är inhumant? Gör din röst hörd! Skriv till socialborgarådet som nås på jan.jonsson@stockholm.se

Fram tills att någon vågar satsa på lagliga alternativ är vi i Föreningen HEM tvungna att försöka lindra lite av det lidande som avhysningar vintertid innebär. För att göra det behöver vi din hjälp!

Känner du till bostäder/rum/campingplatser/privat mark där folk kan bo, hör av dig via facebook eller info@foreningenhem.se. Har du filtar, täcken, madrasser eller liggunderlag så tar vi gärna emot det, samma kontaktvägar gäller då. Har du möjlighet att bidra ekonomiskt hittar du swishnummer och bankgiro nedan.

Bankgiro 584-1010

Swish 1235885074