Städtjänster, trädgårdsjobb och snöskottning ger arbetstillfällen för EU-medborgare

En av Föreningen HEM:s medlemmar Anne-Marie Grave bedriver en firma som tillhandahåller städtjänst, trädgårdsjobb och snöskottning under namnet ”Mama Missi”. Hon är verksam från Västerhaninge i söder till Rosersberg i norr. I firman har hon anställt EU-medborgare, afrikaner, araber, latinos och kurder att utföra städuppdrag, trädgårdsjobb och snöskottning. Anne-Marie utbildar även dem i städteknik och god ergonomi och ger de anställda en svensklektion under arbetstid. Det gör att de lättare kan få anställning någon annan stans. Dessutom använder Anne-Marie bara miljövänliga produkter i sin städfirma – ett kombinerat humanitär- och miljöperspektiv vilket ses som en naturlig del.

Gruppen rumänska romer kräver särskild omsorg då en del är analfabeter och inte kan åka kommunalt själva. Anne-Marie hämtar dem då. Hon brukar se till att det finns smörgåsar och drycker på plats.

”De är vana vid dåliga arbetsförhållanden och man måste lära dem ta fikapaus och hur viktigt det är att då prata med kunden och utnyttja fikapausen till att utbyta information och ta del av berättelser och praktisera svenska. Det är sådant Mama Missi uppmuntrar. För kundens del tar vi inte betalt för sådana pauser, men städarbetarna får betalt för hela tiden de är på arbetsplatsen” säger Anne-Marie Grave.

Det här ger jobbtillfällen för utsatta människor som har svårigheter att ta sig in på arbetsmarknaden samtidigt som företag och privatpersoner blir underlättade. Då kan de göra annat de hellre vill göra med tiden som frisätts.

”När de anställda är klara med uppdraget frågar de ofta förväntansfullt: När ska jag komma imorgon? Men det finns inte alltid städuppdrag imorgon” säger Anne-Marie Grave.

Vill du ge EU-medborgarna fler tillfällen att arbeta vitt kan du kontakta Anne-Marie Grave på Mama Missi för flyttstädning, veckostädning, kontorsstädning, trädgårdsarbete eller snöskottning: 070-307 75 47

Eller om du vill skänka en gåva till Föreningen HEM som också arbetar för att underlätta för ett vitt arbete till EU-medborgare.

Swish 123 588 50 74

Tack för att du bidrar!