På Östgötateatern i Linköping spelas just nu pjäsen Bröllopsresan. En mycket tankeväckande och verklighetsbaserad berättelse som bygger på intervjuer med ett antal av de romska rumäner som befinner sig i och tigger i Linköping. Mer information om pjäsen hittar du på Östgötateaterns hemsida.

Många av de som bidragit till föreställningen Bröllopsresan kommer från den lilla byn Păuleasca i Rumänien. Byn är mycket fattig och många som tidigare arbetat inom industri eller jordbruk har drabbats hårt av den ekonomiska krisen.
Många bor i mycket små hus eller enkla skjul under mycket svåra förhållanden och en stor del av byns invånare är analfabeter. Barnen har ingen möjlighet att gå i skolan och tvingas nöja sig med en mycket bristfällig undervisning när det finns tid över.
Genom ett samarbete mellan skådespelarna i föreställningen och Föreningen HEM, samlar vi in pengar för att barnen ska kunna få tillgång till datorer. På så sätt får de både ett verktyg för att lära sig läsa och skriva och en viktig länk till världen utanför byn. Vårt mål är att alla byns ca 100 barn ska få egen dator.
Alla bidrag är varmt välkomna och kommer att gå direkt till projektet. Insamlingarna sker framförallt i samband med teaterföreställningarna men det går självklart också bra att ge ett bidrag via HEMs bankgiro 584-1010 eller swish 1235885074 och märka betalningen med “Pauleasca”.

Mer information om projektet kommer att publiceras löpande här på HEMs webbsida och på vår facebooksida.