Andra EU-länder

Här listas organisationer som har verksamhet på plats i några av hemländerna för de EU-migranter som kommer till Sverige.

Romani CRISS

Romani CRISS är en rumänsk romsk organisation som arbetar för att främja och försvara romers rättigheter i Rumänien.

Reaching Out Romania

Reaching out Romania är en organisation som hjälper offer för trafficking. De flesta som får hjälp är rumänska kvinnor som blivit utsatta i olika europeiska länder. Reaching Out Romania erbjuder både akut skydd, medicinsk, psykologisk och juridisk hjälp och hjälper de utsatta att bygga upp sina liv på nytt genom utbildning eller hjälp att söka jobb. Stöd gärna organisationen genom att gilla deras sida på facebook och skänka pengar eller köpa av hantverket i deras webbshop.

Star of Hope

Organisationen Hoppets stjärna/Star of Hope arbetar bland annat för att förbättra situationen för romer i Rumänien. Här kan du få mer information om det arbetet.
Helhjärtat för romerna

Hjälpverksamheten Hjärta till hjärta

Med huvudkontor i Linköping arbetar Hjärta till hjärta främst med hjälp på plats till fattiga människor i östra Europa.

Erikshjälpen

Erikshjälpen arbetar i ca 20 olika länder med fokus på barns hälsa, utbildning och skydd. Genom dem går det också att specifikt stödja romerna i Rumänien genom att bli landfadder.

Direktlänk för information om att bli landfadder för Rumänien genom Erikshjälpen