Den 23 april genomförde HEM tillsammans med andra aktivister en manifestation för att markera vår oro över utvecklingen som sker i hela samhället där fler och fler offentliga rum stängs och rensas från vad som anses som oönskade individer och beteenden. I detta fall riktade vi oss specifict mot de nya ordningsregler som införts av SL för att förhindra tiggande, tidningsförsäljning och musicerande i tunnelbanan. SL menar att detta väcker otrygghet, vi menar att det snarare handlar om irritation och att det aldrig kan få prioriteras före människors möjligheter att efter bästa förmåga försörja sig själva och sina familjer. Reglerna är väldigt godtyckligt utformade och kommer att utgöra ytterligare ett verktyg för att trakassera redan utsatta människor utifrån rasistiska och antiziganistiska motiv.

Maria har blivit utkörd från centralstationen

Manifestationen tog plats i gången mellan tunnelbanan och pendeltågen på centralstationen. Vi bjöd på musikunderhållning och delade ut flygblad. Polisen och väktare hjälpte till genom att stå runt och ge oss extra uppmärksamhet från omgivningen.

Det blev tydligt hur vi aktivister tilläts att stå kvar, spela musik och dela ut vårt tryckta material medan de romska tiggare som suttit i gången bara en halvtimme tidigare hade blivit ivägkörda. De poliser vi talade med sa att de inget visste om detta. Bakom en busshållsplats utanför centralen hittade vi Maria som brukar sitta i gången utanför tunnelbanan. Hon berättade att poliser kommit under dagen och kört ut de som satt där. Hon har däremot inte fått reglerna förklarade för sig utan bara att hon måste flytta sig.

P4 Radio Stockholm var på plats och gjorde ett reportage om manifestationen.

Aktivist delar ut flygblad

Vad kan du göra?