Intresset för romsk dans ökar

Det är inte bara Föreningen HEM som vill bidra till att romer ska få acceptans för sin kultur. Här följer ett exempel på projekt för att sprida romsk dans och musik.

Dansläraren Claudia Tofteson leder romsk dans via Kista bibliotek som syftar till romsk inkludering och spridning av dess kultur till barn och unga. Fler och fler barn har visat intresse för den romska dansen vilket gör att dansen kan föras vidare till andra generationer. Ett tiotal ungdomar från 10-19 år deltar i dansgruppen – hittills. Dansen är uppskattad hos både romer och icke-romer, säger Claudia Tofteson.

Dansen har funnits med Claudia sedan unga år och när hon var 8 år började hon i dansskola. Hon tog till vara på varje tillfälle att dansa i romsk klänning vid fester, högtider och evenemang.
Linda Melin säger att deras mål med projektet är att sprida romsk dans och musik till dem som inte fått chansen att uppleva den romska dansen. (https://www.minoritet.se/7206

Stöd Föreningen HEM med ett bidrag i kampen om att bevara romernas rätter.

Swish 123 588 50 74

Tack för ditt bidrag!